Det hele er litt forvirrende når det kommer til sensoriske forskjeller eller sensorisk prosesseringsforstyrrelse. Med mindre du er en ergoterapeut, kan det være vanskelig å forstå begreper som sensorisk søkende, sensorisk unngående eller sensorisk under responsiv. Generelt er begrepene utvekslet ganske mye, men en sanseintegrasjonsforstyrrelse kan oppsummeres som en sansebehandlingsutfordring. Våre sanser smak, berøring, lyd, syn og lukt, samt vår følelse av kroppsbevissthet og vår bevegelsessans, jobber for å hjelpe oss å forstå miljøet og omgivelsene våre. For noen individer (aka neuro typiske individer) er denne prosessen ganske effektiv, og for andre mindre effektiv.
Å jobbe med barn med spesielle behov, og spesielt utviklingsbehov, kan øke sensoriske utfordringer - etter hvert som fysiske krav øker, øker også våre sensoriske reguleringsbehov. Du kan si det samme om læring. Ettersom kravene til å fokusere og konsentrere seg øker, øker også behovet for å integrere/filtrere all den informasjonen. Slike krav kan gjøre vedkommende frustrert, for ikke å snakke om lærerne, foreldrene og terapeutene deres.
La oss ta en rask titt på noen av de store sensoriske forskjellene, og hvordan de kan påvirke evnen til å behandle, lære, bevege seg eller sosialisere.
Hypersensitiv. Personer som er overresponsive eller hyperreagerende på stimuli, kan overreagere på lyder, syn, lukter, smak, tekstur eller bevegelse. Dette er en som lett blir skremt av lyd, blir syk etter en biltur, er følsom for lys, tydelige krav til konsistens på mat, nekter å bruke klær med sømmer eller merkelapper, og kan bli frastøtt av visse lukter. Personer med en slik økt sans kan også være engstelig. Å bruke beroligende verktøy som spesiell belysning, kontrollert lyd og myke teksturer kan tilby en verden der de kan engasjere seg uten å bli overveldet. Å forberede dem på det som er i ferd med å skje eller holde seg til en tidsplan kan også bidra til å lette deres angst og overresponsivitet.
Under responsiv. En person som er under responsiv vil ofte presentere seg selv med lav muskeltonus. De hører kanskje ikke navnet sitt, legger ikke merke til matposen på gulvet eller har vansker med å huske leksene sine. Ved å bruke varslingsverktøy som stimulerende lys, tunge lyder, rytme, diagrammer, visuelle påminnelser og bevegelser, kan dette hjelpe vedkommende med å holde seg våken og fokusert.
Sensorisk søkende. Sansesøkende personer elsker å ta på, trekke og dra i ting. De elsker å bevege seg og kroppene deres krever det. De liker å rote, lage mat, rydde og leke, men alt dette er ofte på alle andres bekostning. Bruk av øye-hånd-koordinasjon, beroligende effekter og en organisert trening eller sport kan holde dem engasjerte og sentrerte.
Sansehjørnet tilbyr en GRATIS 3D-designtjeneste. Trenger du hjelp til å designe et sanserom er det bare å ta kontakt. Med hjelp fra våre sensoriske rådgivere kan vi hjelpe deg med å skape det perfekte miljøet for dine spesielle behov.